Cabaran kewartawanan Malaysia
Pengenalan
Pada masa kini, maklumat dan pengetahuan merupakan sumber
penting yang akan menyumbang ke arah pembangunan sesebuah negara kerana kemajuan
taraf pendidikan akan menentukan kemajuan sesebuah negara. Oleh demikian, pada era
ini maklumat dan pengetahuan sangat penting. Media merupakan sumber yang penting
untuk menyampaikan maklumat di negara kita, tidak kiralah media massa ataupun
media cetak. Media terbahagi kepada tiga
bahagian iaitu media cetak, media elektronik dan media baru. Media disifatkan
sebagai agen sosialisasi menerusi laporan dan berita yang disiarkan kepada
masyarakat umum (Samsudin, 1997:1).
Kewartawanan ialah amalan siasatan
dan laporan tentang sesuatu isu, tren-tren bagi satu penonton yang ramai. Walaupun
terdapat banyak variasi dalam kewartawanan, ia lebih kepada memberitahu atau
memaklumkan kepada orang ramai. Selain membuat liputan tentang organisasi dan
institusi seperti kerajaan dan perniagaan, wartawan juga membuat liputan
tentang aspek budaya dalam masyarakat seperti seni dan hiburan. Bidang kerja
kewartawanan termasuklah penyuntingan, kewartawanan foto dan dokumentari.
Wartawan ialah orang yang mengumpul, menulis dan mengedit
pelbagai jenis artikel untuk satu organisasi media. “Tugas wartawan adalah
selaras dengan ahli-ahli sejarah untuk mencari kebenaran, di atas semua benda
dan untuk dibentangkan kepada semua pembacanya. Bukan kebenaran sebagai
tataurus negara yang mahu mereka tahu, tetapi kebenaran sehampir yang boleh” (disebut
dalam William1957:8) dan (Frost, Crist,(2001:4). Bidang kerja wartawan
merangkumi tiga bahagian iaitu mengumpul bahan-bahan bagi memenuhi keperluan
pelbagai bentuk penulisan kewartawanan, mampu menulis cerita selepas
mengumpulkan semua maklumat yang relevan dan mampu menyunting semua jenis
tulisan-tulisan kewartawanan termasuk berita, rencana, analisis dalaman dan
komentor.
Kewartawanan terbahagi kepada tiga bahagian iaitu
kewartawanan cetak, kewartawanan elektronik dan kewartawanan media baru.
Kewartawanan cetak meliputi penulisan suratkhabar, buku, majalah, brosur dan
sebagainya manakala kewartawanan elektronik meliputi kewartawanan televisyen
dan radio. Kewartawanan media baru pula meliputi telefon bimbit komputer dan
internet yang seringkali dirujuk sebagai media baru. Contohnya seperti email,
laman web, berita dalam talian, blog dan sebagainya.
Sungguhpun terdapat
pelbagai media pada masa kini, wartawan mempunyai pelbagai cabaran dalam
menyampaikan maklumat. Antara cabaran yang bakal diterima oleh para wartawan
ialah kredibiliti, kebebasan media, undang-undang, teknologi baru dan
sebagainya. Namun begitu, kredibiliti media kini menjadi topik hangat apabila
masyarakat memperkatakan bahawa kredibiliti media kini sudah diragui. Schweiger
(2000:154) menegaskan bahawa kredibiliti menjadi satu faktor penentu yang penting
dalam pemilihan isi kandungan yang terdapat dalam media. Media yang
berkredibiliti pasti akan menyajikan kandungan berita yang berkualiti. Malahan
kredibiliti juga mempengaruhi kejayaan pemberitaan dan nilai komersil sesebuah
media.
Kredibiliti media
Secara umumnya, kredibiliti didefinisikan sebagai kualiti
sumber informasi yang menyebabkan apa yang diucapkan dipercayai melebihi
sebarang bukti perbahasan (West 1994:154). Kredibiliti terbahagi kepada dua
iaitu kredibiliti sumber dan kredibiliti media atau saluran. Kredibiliti sumber
melibatkan kajian mengenai ciri komunikator yang berlainan yang boleh mempengaruhi
pemprosesan mesej di kalangan penerima. Manakala kajian kredibiliti media atau
saluran pula memfokus kepada saluran yang menghantar kandungan tersebut berbanding
penghantar kandungan tersebut.
Kredibiliti sumber
dan sesebuah media atau saluran sangat penting kerana tahap kebolehpercayaan
pembaca bergantung kepada apa yang disampaikan oleh sesebuah organisasi berita.
Kredibiliti media juga akan membuatkan jatuh atau bangunnya sesebuah organisasi
media. Sebagai contoh akhbar Utusan Melayu pernah diboikot oleh pembaca kerana
tidak menyampaikan maklumat berita dengan betul. Ini adalah salah satu cabaran
wartawan dan organisasi media dalam menyampaikan maklumat kepada umum. Mereka
haruslah berhati-hati dalam menyampaikan maklumat. Malah kajian kredibiliti akhbar menunjukkan dua pertiga daripada publik percaya
surat khabar lebih cenderung untuk memihak kepada sesuatu pihak apabila
berkaitan dalam hal-hal sosial dan isu politik (Miyamoto's
Public Relations Resource, 1996:3).
Banyak
isu mengenai kredibiliti media cetak, media elektronik dan media baru yang
diperkatakan oleh masyarakat pada masa ini. Berita yang dipaparkan oleh
organisasi media perlulah betul dan tidak memihak kepada mana-mana pihak
tertentu. Berdasarkan pemahaman secara tradisi, kredibiliti berita
dikonsepsualisasikan sebagai berita yang boleh dipercayai, tepat, diyakini,
tidak bias dan lengkap (Flanagin dan Metzger, 2000:3). Sesuatu berita yang
ditulis mestilah boleh dipercayai, tepat, adil dan tidak bias kepada
pihak-pihak yang tertentu.
Menurut
kajian ke atas berita oleh Howard & Martha (2000:15) mendapati tiga perkara
utama yang menjadi fokus pembaca tentang kredibiliti iaitu ketepatan maklumat,
maklumat yang lengkap dan ketelusan berita tersebut. Oleh itu, wartawan
mestilah telus dalam menyampaikan maklumat kepada pembaca kerana pembaca hari
ini telah membuka minda mereka untuk mencari inisiatif lain dalam mendapatkan
sesuatu berita. Pembaca kini tidak lagi percaya seratus peratus kepada
pembacaan satu media sahaja. Mereka akan mencari beberapa sumber lain sehingga
kebolehpercayaan berita itu dikenalpasti.
Pada
masa ini, media baru seperti internet telah muncul dan mengatasi media-media
tradisional. Sejak berlakunya perkembangan teknologi komunikasi digital,
pelbagai fenomena seperti fitnah, laporan palsu, berita yang negatif,
pergaduhan di laman-laman sosial dan sebagainya telah berlaku. Seperti yang
dinyatakan oleh oleh Johnson dan Kaye (1998:154), ciri asas internet yakni
berkeupayaan untuk membuat capaian bebas bagi memperolehi dan menyebarkan maklumat
tanpa sebarang saringan boleh membantu kredibiliti terhadapnya sebagai sumber
maklumat.
Sebagaimana
kita tahu, penulis di dalam sesuatu blog atau berita dalam talian tidak boleh
dianggap sebagai kewartawanan sebenar. Blog contohnya, sesiapapun boleh
memiliki blog dan boleh menulis mengikut pendapat masing-masing tanpa ada
sekatan oleh mana-mana pihak seperti suratkhabar. Namun, Berita yang terdapat
di ruangan blog tidak kita ketahui
kesahihan sumber yang didapati olehnya. Hal ini
demikian kerana berita dalam internet tidak seperti media cetak atau
elektronik yang lain, internet kekurangan dari segi editorial dan gatekeeping.
Penulis hanya menulis mengikut perasaannya tanpa ada tapisan daripada pihak editorial.
Pendedahan kehidupan peribadi seseorang yang kerap
dipaparkan dalam internet dan kebimbangan tentang ketepatan maklumat juga
menjadikan kredibiliti media baru ini sering dipersoalkan.
Isu keadilan dan kredibiliti media mula
hangat diperkatakan apabila tercetusnya isu politik tentang penyingkiran
timbalan Perdana Menteri Dato' Seri Anwar Ibrahim
sejak 2 September 1998. Pelbagai reaksi dan pihak media masing-masing kerap
mengeluarkan isu ini, dan kebanyakan pihak media berpihak pada kerajaan semata-mata
dan bersikap berat sebelah. Ini menimbulkan keraguan tentang kredibiliti media
bagi pihak masyarakat. Malah menurut Rustam A. Sani, "I have never accused the Malaysian Government of exercising stark
media censorship. But through a complex network of corporate control of media
companies by political parties and through manipulative selection of editorial
executives, the media has been subjected not so much to direct control but more
to self and subtle censorship. During times of normal political calm, the
control and manipulation of the media for the most part is hardly
discernible!" (Harakah, 1999:5).
Ini menunjukkan ada sesetengah media yang
bersikap berat sebelah apabila menyentuh tentang isu Anwar Ibrahim. Akibat daripada
isu penyingkiran Dato' Seri Anwar Ibrahim, berbagai tekanan dan tuduhan
dilemparkan ke atas media khususnya akhbar-akhbar utama negara. Hal ini telah menunjukkan bahawa pembaca
pada masa kini telah mula membuat penilaian berdasarkan berita yang ditulis.
Mereka tidak lagi mempercayai seratus peratus berita yang terbitkan oleh media
kerajaan semata-mata dan mereka juga telah membaca media pro pembangkang supaya
dapat mengetahui sesuatu isu dengan lebih jelas dan terperinci.
Gaziano dan McGrath (1986:156) telah mengenal pasti 12 dimensi
kredibiliti berita akhbar dan televisyen iaitu amanah (trustworthiness), semasa
(currency), tidak berat sebelah (unbiased), adil (fairness), lengkap
(completeness), objektif (objectivity), jujur (honesty), upto-date (terkini),
believability (percaya/yakin), seimbang (balance), ketepatan (accuracy) dan
tepat pada masa (timeliness). Dalam menyampaikan maklumat, pihak media haruslah
telus dan mempunyai 12 dimensi kredibiliti ini supaya kecemerlangan sesebuah organisasi
media dapat bertahan. Mereka haruslah mempunyai etika dalam menyampaikan
maklumat. Etika bermaksud
falsafah moral (moral philosophy). Ianya merupakan satu displin bersangkutan dengan
nilai moral baik atau jahat, betul atau salah.
Istilah ini
digunakan untuk pelbagai sistem ataupun teori dalam prinsip ataupun nilai moral
itu sendiri. Istilah etika dan moral berkait rapat dari segi pengertian dan
pemahaman seseorang. Oleh itu mereka haruslah memenuhi etika dan
garis panduan kewartawanan Kesatuan Kewartawanan Kebangsaan(NUJ) yang meliputi
lapan garis panduan yang harus diikuti. Antara garis panduannya ialah laporan
berita berdasarkan kebenaran, Mempertahankan kebebasan mencari
dan mencetak secara jujur, laporan berdasarkan fakta dan sumber yang jelas dan
sah, cara jujur mendapatkan berita, gambar dan dokumen, sanggup menyiarkan
kembali kenyataan benar jika berlaku kesilapan, mempertahankan hak sumber jika
enggan mendedahkan diri, elak daripada laporan berbentuk tiruan, fitnah, tohmahan, tuduhan tidak
berasas, dan menyembunyikan sesuatu
untuk kepentingan diri dan akhir sekali tidak tunduk kepada sebarang tekanan,
paksaan atau ancaman.
Para
wartawan dan media haruslah memenuhi etika ini supaya tidak diancam untuk
mendapat saman daripada mana-mana pihak yang tidak berpuas hati dengan berita
yang dikeluarkan. Oleh sebab itu, sesuatu berita perlu disunting terlebih
dahulu oleh editor supaya kes saman-menyaman tidak berlaku. Jika hal ini
berlaku, imej dan reputasi sesebuah organisasi itu akan tercemar dan merosot.
Tahap kebolehpercayaan sesebuah organisasi media juga akan menurun. Para
pembaca atau penonton mungkin akan bertukar kepada sesuatu akhbar atau stesen
televisyen yang lain. Contohnya yang berlaku pada akhbar Utusan Melayu dimana
akhbar ini telah mengedit gambar payung yang berlambang dacing dan telah
menghapuskan lambang itu. Kesalahan ini
dapat dikesan apabila semua akhbar lain telah memaparkan gambar tersebut melalui
blog Tranung Kite. Dalam blog ini juga turut memaparkan perbezaan antara gambar
yang dipaparkan di dalam akhbar Utusan Malaysia, The Star, Berita Harian dan
Harian Metro. Berita ini telah
dikeluarkan pada 9 November 2009 bersamaan dengan hari Isnin. Berita ini yang
bertajuk “warga emas dibunuh suami kerana minta cerai” dimana warga emas ini
telah meminta cerai dari suaminya dan telah menyebabkan suaminya berang lalu
menikam mangsa dengan sebilah pisau. Disebabkan berita yang telah dikeluarkan
ini, tahap kredibiliti akhbar ini telah dipersoalkan. Akhbar ini dilihat tidak
memenuhi etika kewartawanan di mana berita yang dipaparkan tidak betul dan bias
serta berpihak kepada sebelah pihak sahaja. Para pembaca telah mempersoalkan
ketepatan berita yang telah dikeluarkan oleh akhbar ini dan menyebabkan pembaca
beralih kepada akhbar lain. Hal ini telah menyebabkan penjualan akhbar ini
semakin merosot dan tahap kepercayaan mereka semakin menurun.
Kredibiliti terhadap media ditafsirkan dengan pelbagai perspektif
menurut pandangan pengkaji terlibat. Antara dimensi yang dikaji termasuklah
cara penyampaian sesuatu berita, berita yang dilaporkan tidak ditokok tambah,
ketepatan berita, berita tidak bersifat bias dan sebagainya (Beaudoin,
Christopher, Thorson, Esther,2002:13). Media memainkan peranan penting dalam
membangunkan minda dan intelek di kalangan masyarakat. Hal ini demikian kerana
maklumat yang disampaikan adalah satu ilmu yang sangat berguna. Namun begitu,
masyarakat hari ini semakin bijak menilai kesahihan berita yang dipaparkan
melalui media seperti akhbar, radio, televisyen, dan internet.
Menurut James Watt, Junho Choi dan Michael Lyneh (2003;14) kredibiliti
berlandaskan kepada lima dimensi iaitu kredibiliti berita (believabiliti),
ketepatan berita (accuracy), ketelusan berita (trustworthiness), bias dan
berita yang lengkap (completeness). Para wartawan perlulah mengikut dimensi
yang diberikan supaya tidak lari daripada prinsip kewartawanan. Kredibiliti
berita haruslah dititikberatkan supaya pembaca terus yakin dengan maklumat yang
dipaparkan. Berita juga haruslah telus dalam menyampaikan maklumat kerana
pembaca kini memilih untuk mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber bukan
sahaja melalui akhbar dan televisyen tetapi melalui internet. Ketepatan berita
adalah paling penting kerana jika sesuatu berita itu tidak tepat, para wartawan
akan diancam oleh saman fitnah. Hal ini akan merugikan para wartawan dan juga
organisasi media. Wartawan tersebut mungkin akan digantung kerja. Selain itu,
berita mestilah lengkap dan tidak bias terhadap mana-mana pihak. Seperti contoh
yang telah diberikan di atas, berita itu tidak lengkap dan bias terhadap
sesuatu pihak sahaja. Kita dapat melihat penurunan penjualan akhbar itu selepas
berita tersebut disiarkan.
Kebolehpercayaan
Bagi menghasilkan sesuatu
berita yang baik, tahap kebolehpercayaan berita adalah penting kerana pembaca sekarang
semakin bijak menilai sesuatu berita yang dipaparkan. Andaian asas kajian-kajian kebolehpercayaan media ialah
kebolehpercayaan sesuatu media atau saluran akan mempengaruhi kesan terhadap
mesej atau maklumat yang ingin disampaikan (Lee, 1978: 11).
Manakala Infante (1980:156) pula mengemukakan tiga dimensi untuk
mengukur kredibiliti sumber iaitu kebolehpercayaan, kepakaran dan kedinamikan.
Kebolehpercayaan merujuk kepada jujur atau tidak jujur, boleh dipercayai atau tidak
boleh dipercayai, dan ikhlas atau tidak ikhlas. Organisasi media haruslah jujur
dalam menerbitkan sesuatu berita. Contohnya seperti berita yang diterbitkan
oleh Newmond Tibin pada 06/09/2001 yang bertajuk “Kiulu nikmati limpahan
merdeka”. Berita yang dipaparkan ini adalah tidak jujur kerana gambar yang
diletakkan di dalam berita tersebut bukanlah pembangunan yang terdapat di pekan
Kiulu, Sabah. Kenyataan ini disangkal melalui blog PASPB yang dikeluarkan pada
7 September 2011. Melalui blog ini gambar itu sebenarnya diambil di Jalan Gaya, Kota
Kinabalu. Hal ini menunjukkan akhbar
Utusan Melayu tidak benar dalam menyampaikan maklumat. Mereka tidak ikhlas
menyampaikan maklumat kerana memberi maklumat palsu kepada pembaca. Selain itu,
institusi-institusi antarabangsa seperti World Press Freedom Committee
dan juga institusi-institusi domestik juga menerbitkan laporan yang menyatakan
media massa di Malaysia bersifat bias, tidak telus dan dikongkong (Walden, 2001:12).
Tahap kredibiliti kandungan berita akhbar juga dinilai berdasarkan kepercayaan
pembaca akhbar terhadap wartawan dan syarikat akhbar tersebut (Folkerts &
Stephen, 2001:17). Oleh itu, berita yang dilaporkan mestilah tidak bersifat bias
atau prejudis dengan membuat pelbagai andaian atau spekulasi.
Menurut Seaton
(1998/99:17), khalayak membuat penilaian terhadap kredibiliti berita melalui
dua elemen utama iaitu fakta atau konteks berita dan berita yang bersifat
neutral yakni tidak bias. Selain itu pengamal media seharusnya menerangkan
polisi dan perundangan untuk meningkatkan tahap kredibiliti khalayak terhadap
media (Mc Farlin,1998:17).
Persepsi khalayak
Sundar (1999: 156) pula
mengemukakan empat kriteria persepsi khalayak terhadap kandungan berita iaitu
kredibiliti, kesukaan (liking), kualiti dan representasi. Dimensi kredibiliti
Sundar terdiri daripada berat sebelah (biased), adil (fair) dan objektif;
kesukaan (liking) mengandungi ukuran bosan (boring), enjoyable, menarik, lively,
pleasing; kualiti terdiri daripada tepat, boleh dipercayai, jelas, koheren,
komprehensif, ringkas dan padat. Representasi pula terdiri daripada disturbing,
penting, relevan, tepat pada masa, informatif dan sensasi. Skala kredibiliti
Sundar ini boleh digunakan untuk mengukur persepsi khalayak terhadap berita
akhbar cetak dan online. Beliau mendapati persamaan yang ketara antara struktur
persepsi khalayak terhadap akhbar cetak dan online. Akibat persamaan ini,
Sundar berpendapat bahawa skala yang sama boleh diguna pakai untuk mengkaji
kredibiliti media lain.
Persepsi masyarakat terhadap media amatlah penting. Oleh itu pihak
wartawan dan organisasi media haruslah mengikut empat kriteria yang dikemukakan
oleh Sundar yang terdiri daripada kredibiliti, kesukaan, kualiti dan
representasi untuk mendapatkan persepsi yang baik oleh pembaca atau penonton.
Oleh itu sesuatu berita yang akan diterbitkan perlu dielakkan daripada berlakunya
banyak kesilapan fakta, ejaan dan tatabahasa. Semakin banyak kesalahan yang
berlaku akan menggugat kepercayaan khalayak.
Menurut kajian yang dijalankan oleh American Society and Newspaper
Editors (ASNE,1998) mengkaji pandangan dua kelompok manusia iaitu
masyarakat/pembaca akhbar dan wartawan yakni individu yang terlibat secara
langsung dalam pelaporan berita. Kaedah penyelidikan yang digunakan adalah
kumpulan fokus yang mengetengahkan pendapat kumpulan yang secara jelas
melabelkan pengamal media melakukan kesilapan demi kesilapan dalam melaporkan
berita. Contohnya seperti dalam berita TV3 dimana salah seorang pembaca
beritanya iaitu Nur Jamalina Jamali atau lebih dikenali sebagaii Jay telah
salah menyebut nama Perdana Menteri dalam Buletin Utama. Beliau telah menyebut
nama Dato Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri iaitu bukan Dato Seri
Najib Tun Razak yang telah mengadakan lawatan ke Johannesburg. Walaupun hanya
kesalahan kecil dan ralat telah dikeluarkan, namun begitu, isu ini telah diperbesarkan
melalui medium blog dan juga witter. Insiden tersasul itu dikatakan berlaku memandangkan beliau sebelum itu
telah berkali-kali menyebut nama Anwar pada laporan-laporan berita berhubung
keputusan kes liwat Ketua Pembangkang itu yang akan diketahui keesokan harinya. Akhbar Sinar Harian telah
mengeluarkan artikel berkenaan permohonan maaf pembaca berita itu. Dalam kenyataan
itu beliau telah memohon maaf dan menyatakan bahawa perkara itu tidak
disengajakan. Beliau juga telah membuat permohonan maaf melalui twitter. Namun
begitu kredibilitinya sebagai pembaca berita sedikit tergugat kerana kesalahannya
mendapat perhatian orang ramai. Beliau juga adalah calon bagi dua kategori
iaitu Ulasan Berita Radio Terbaik dan Penyampai Berita Radio Terbaik pada tahun 2010. Hal ini
menunjukkan kredibilitinya sebagai penyampai berita telah tergugat.
Menurut ASNE terdapat tiga puluh lima peratus khalayak membuat kesilapan
ejaan dan tatabahasa lebih daripada sekali dalam tempoh masa seminggu manakala dua puluh satu
peratus khalayak membuat kesalahan
fakta, ejaan dan tatabahasa yang berlaku hampir setiap hari. Bahagian bilik
berita mencari penyebab kesilapan yang dilakukan, antaranya termasuklah para
wartawan kesuntukan masa untuk menghantar tugasan berdasarkan masa yang ditetapkan,
wartawan juga dibebani tugasan yang banyak dan organisasi media mempunyai
bilangan pekerja yang tidak mencukupi. Oleh itu para wartawan terkejar-kejar
untuk mendapatkan berita. Selain itu, wartawan juga kurang memberi tumpuan
terhadap berita, kecuaian, dan terdapat juga wartawan yang masih kurang
pengalaman dan mempunyai pengetahuan yang rendah. Perbandingan antara akhbar
dan televisyen mendapati akhbar memberikan keterangan yang lebih terperinci
dalam melaporkan berita terkini berbanding televisyen. Akhbar juga mempunyai
tahap ketetapan berita yang tinggi dan lebih cepat membuat pembetulan di atas
kesilapan yang dilakukan (ASNE,1999:18)
Analisis
Kewartawanan adalah satu bidang yang mulia dimana ia menyebarkan
maklumat kepada khalayak. Perbuatan ini adalah bagus kerana dengan maklumat
yang diberikan, khalayak dapat memanfaatkannya. Oleh demikian, para wartawan
dan organisasi media haruslah jujur dalam menyampaikan maklumat kepada
khalayak. Mereka haruslah mengikuti etika dan garis panduan kewartawanan
Kesatuan Kewartawanan Kebangsaan (NUJ) yang telah ditetapkan meliputi lapan garis panduan yang harus
diikuti. Antara garis panduannya ialah laporan berita berdasarkan kebenaran, Mempertahankan kebebasan mencari dan mencetak secara jujur,
laporan berdasarkan fakta dan sumber yang jelas dan sah, cara jujur mendapatkan
berita, gambar dan dokumen, sanggup menyiarkan kembali kenyataan benar jika
berlaku kesilapan, mempertahankan hak sumber jika mereka enggan mendedahkan
diri, elak daripada laporan berbentuk
tiruan, fitnah, tohmahan, tuduhan tidak berasas, dan menyembunyikan sesuatu untuk kepentingan diri dan akhir
sekali tidak tunduk kepada sebarang tekanan, paksaan atau ancaman.
Etika dan garis panduan ini digubal bertujuan untuk
melahirkan para pengamal media yang beretika dan tidak bertuhankan wang
semata-mata. Mereka juga ada garis panduan yang harus diikuti dan jika mereka
melanggar peraturan tersebut tindakan segera akan dikenakan. Garis panduan ini
juga harus diikuti untuk mengelakkan mereka daripada dikenakan saman atau
sebagainya. Terdapat pelbagai cabaran yang harus dipikul oleh pengamal media
contohnya seperti tahap kredibiliti, kebolehpercayaan, persepsi dan sebagai. Cabaran-cabaran
inilah yang menyekat para pengamal media daripada terus untuk menyampaikan
maklumat kepada semua.
Para
wartawan dan pengamal media haruslah telus dan jujur dalam menyampaikan
maklumat. Bagi pengamal media yang beragama Islam, mereka haruslah membuat
sesuatu kerja dengan benar dan kerana Allah SWT. Pengamal
kewartawanan Islam harus menyedari teori kewartawanan dan pendekatan mencari
dan menyebarkan berita telah disimpulkan dalam salah satu ayat Quran.
Wahai
orang-orang yang beriman, hendaklah kalian menjadi orang yang benar- benar
menegakkan keadilan, menjadi saksi kerana Allah biarpun terhadap diri kamu
sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabat kamu sendiri. Jika ia (orang yang
dianiaya) kaya ataupun miskin maka Allah lebih tahu keperluan kedua- duanya. Maka
janganlah kamu mengikuti hawa nafsu kerana ingin menyimpang daripada kebenaran
dan jika kamu memutar balikkan (kata-kata) atau enggan menjadi saksi maka
sesungguhnya Allah Maha mengetahui segala yang kamu kerjakan. (Surah al-Nisa’ :
135)
” ….
janganlah kamu menyamarkan kebenaran dengan kebatilan serta kamu sembunyikan
kebenaran walhal kamu tahu (hakikat sebenarnya)” (Surah al-Baqarah: 42)
Oleh itu apa
jua yang ingin ditulis oleh para wartawan haruslah berpaksi kepada pegangan
Islam. Kita haruslah berpegang teguh supaya mendapat keberkatan dalam apa jua
pekerjaan yang dilakukan. Contohnya seperti jika para wartawan menulis mengikut
etika dan garis panduan Islam, mereka akan dapat mengelakkan diri daripada
dikenakan saman oleh individu atau organisasi. Para wartawan tidak dapat lari
daripada pelbagai cabaran dalam dunia kewartawanan abad ini. Oleh itu, mereka
haruslah meningkatkan kredibiliti mereka
dari semasa ke semasa sebagai pengamal media supaya tahap
kebolehpercayaan dan persepsi khalayak terhadap mereka semakin tinggi .
Khalayak kini mementingkan kebolehpercayaan sumber dan persepsi mereka terhadap
sesuatu organisasi media. Justeru, organisasi
media haruslah betul dalam menyampaikan maklumat supaya khalayak akan setia
terhadap organisasi mereka.
Kesimpulan
Kredibiliti
media adalah satu bentuk cabaran wartawan pada hari ini. Hal ini demikian
kerana khalayak pada masa kini telah celik dalam mendapatkan maklumat. Mereka
tidak lagi bergantung kepada satu-satu sumber sahaja. Mereka telah
mempelbagaikan sumber untuk mendapatkan maklumat yang benar dan betul-betul
sahih, contohnya seperti akhbar, televisyen, radio, dan pelbagai bentuk media
baru yang semakin mendapat perhatian khalayak.
Khalayak semakin prihatin terhadap sumber maklumat dan berharap agar
sumber berita yang disiarkan boleh dipercayai dan mempunyai kredibiliti. Sesuatu
berita haruslah tepat, padat, dan ringkas.
Namun begitu banyak cabaran yang harus diterima oleh pengamal media
bukan hanya cabaran dalam melakukan pekerjaan tetapi dalam menghadapi karenah
khalayak
Kredibiliti seseorang pengamal media sering dipertikaikan oleh khalayak
jika pemberitaan yang dikeluarkan oleh mereka tidak dapat memuaskan hati khalayak.
Mereka haruslah mamatuhi kod etika dan garis panduan yang telah ditetapkan.
Oleh itu, tahap kebolehpercayaan dan persepsi khalayak terhadap mereka sentiasa
tinggi. Khalayak memainkan peranan yang penting dalam memajukan sesebuah organisasi
media. Mereka haruslah meningkatkan prestasi masing-masing dari semasa ke
semasa supaya kredibiliti mereka sebagai pengamal media di Malaysia semakin
meningkat.
Rujukan
1)Normah Mustaffa, Faridah Ibrahim, Mus Chairil
Samani & Mohd. Helmi Abd. Rahim, (2010)
persepsi khalayak terhadap kredibiliti media di Malaysia, Volume 5, Number 2,153 160,
diambil pada tarikh 1 Mac2012 dari :http://www.scribd.com/doc/53248858/Persepsi-Khalayak Terhadap-Kredibiliti Media-Di Malaysia
2)Wan Maharuddin bin Hj. Wan
Sulaiman, (1999). Kredibiliti Akhbar Tempatan:Satu Analisis Mengenai Isu Politik Semasa,
diambil pada tarikh 10 Mac 2012 dari: http://psasir.upm.edu.my/9887/1/FBMK_1999_13_A.pdf
3)Mohd Khairie Ahmad, Mohd Baharudin Hadza@Othman, Suhaini Muda, Mohd Hafidz Hussien, (2005) Kredibiliti Berita Akhbar, Televisyen, Radio dan Berita Dalam Talian, diambil pada tarikh 10 mac 2012 dari:
4)http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0329&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_08.htm
Majlis
Media: Semak integriti, piawaian kewartawanan
PEKAN KIULU JADI BONEKA PROPAGANDA BN?
KANTOI!!!Rakyat Sabah pasti
termuntah baca penipuan Utusan
Utusan Meloya: Mencari Gambar tersembunyi
0 comments:
Post a Comment